måndag 9 maj 2011

Dolt i en trasmatta

Det här är tygbitar från en trasmatta. 
Ibland är trasmattor i lite sämre skick och behöver knytas om i ändarna, 
jag måste då ta bort några varv av de invävda trasorna
Jag är ju en aning nyfiken så kan ju sällan låta bli att undersöka 
vad för tyger som döljer sig i den gamla trasmattan. 
En gissnings lek får detta bli men vissa tyger känner jag igen. 

Jag börjar nerifrån. De två första tygerna är troligtvis från en huvudduk av strukturen o kvalitén att döma. 
Nästa är ett tunt tyg med söta blåklint som troligtvis varit en gardin. 
Tyget med det roliga mönstret är någon typ av viscose så till en klänning har det nog passat bra. 
Det blå är jag helt säker på att det varit arbetsbyxor troligtvis väl slitna med hål o lagningar. 
Det svarta har en kvalité som en underkjol med någon form av spetsmönster. 
Nästa med små söta orange blommor  har nog också varit en gardin. 
Det sista gula tyget har ett svagt rutmönster, skulle tro att det varit en skjorta.  

Det här var bara några få tyger av resten som finns i mattan. Visst får man en annan syn på en trasmatta när man inser hur mycket historia som döljer sig i den. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar