måndag 12 november 2012

I´m not perfect

Vem är perfekt ?

Hur är man om man är perfekt...........? 

Ordet perfekt dyker upp här och där, i citat och kloka ord. 
Vad är det för normer vi måste uppnå för att vara perfekta människor och vem har bestämt dom?

När jag börjar fundera på innebörden av att vara en perfekt människa kan jag faktiskt inte komma fram till något vettigt svar. 
Kanske ska man göra allt till punkt och pricka utan att göra några misstag på vägen eller allra helst aldrig. 
Ordet perfekt verkar användas ofta som ett försvar när vi själva inte anser oss klara av saker, eller vad vi tror andra förväntar sig att vi ska klara. 
Är det bara ett uttrycks sätt för vår osäkerhet i negativ mening? 
När något är riktigt bra använder vi också ordet perfekt, när vi gör något och resultatet blir som vi tänkt oss.  

Hur skapar vi då det perfekta hemmet? 
Vilken bil ska vi ha om vi ska ha den perfekta bilen? 
Hur gör man för att se perfekt ut redan när vi vaknar på morgonen? 
Hur tillverkar man perfekta barn? 

I´m not perfect läste jag på en facebook sida, nähä....??? Acceptera mig för den jag är!
Alla har vi fel och brister? Vadå för fel och brister vem säger vad som är fel och brister eller vem som har det? 
Anpassar vi vår perfektionism efter de personer vi umgås med för att slippa stå för våra egna värderingar? Vågar vi inte stå för det vi tycker är bra och det vi vill, eller vill ha?  
Handlar det då egentligen inte bara om vår rädsla att inte accepteras av andra, att känna oss utanför eller bli ensamma. 

Vi växer upp med luddiga samhällsnormer och ett socialt arv som bara gör oss förvirrade. Redan som barn blir vi matade med hur man ska se ut, vad man ska äga, hur man ska bete sig. Detta fortgår och förändras hela tiden. 


Så......hur vet jag då när jag gjort ett perfekt jobb? 
Jag har aldrig gjort ett perfekt jobb med ett enda fönster.........!
Däremot har jag gjort flertalet kunder och mig själv nöjd med resultatet......efter mina och kundens kunskaper och värderingar. 

Om vi byter ut ordet perfekt mot bra, godtyckligt(acceptabelt utifrån en eller flera värderingar), fullbordad, eller inte bra nog så ser man tydligare innebörden av ordet perfekt. 

När vi använder ordet perfekt blir det ett förnekande eller ett förskönande av den verkliga innebörden. Ordet perfekt.....verkar ju vara perfekt...... att använda med ironi både i positiv och negativ bemärkelse. 
Vi trampar ingen på tårna. Perfekt är något vi ser som ouppnåbart och därmed behöver vi heller inte ställa det kravet på oss själva. Det är ett diffust krav som ingen vet svaret på. 

I´m not good enough - I´m not perfect.......I´m really good - I´m perfect 

Inte blev det här perfekt, snarare lite galet att analysera ett enda ord med så många andra ord :) Jag hittade faktiskt ingen ordförklaring i wiki på ordet perfekt bara i grammatikens användande........" Perfekt" är ett namn på det tempus man använder för att beskriva att handlingar eller tillstånd är fullbordade. 

Nu är denna handling fullbordad..........ha det perfekt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar