tisdag 31 januari 2012

Mangel,mingel

Jag har blivit med mangel igen!

En mangel av märket Centex, tillverkad i Finland på 60-talet. 
En av mina supertrevliga kunder skänkte den till mig. 
Den fungerar alldeles utmärkt och motorn låter som den verkligen har både kvalité och kraft.
När man ska mangla linnedukar finns det inget bättre än en mangel för att få duken riktigt slät. 
Lakan, frottéhanddukar och kökshandukar är definitivt värda en mangling för att komma till sin rätt. 
Jag manglar gärna, inte bara för att det blir slätt och ser snyggt ut i skåpen utan även som avkoppling. Det är i alla fall bättre än att stryka och sen går det snabbare också. 
Jag har även en handdriven riktigt gammal, vacker mangel men den har jag använt mest för skoj skull och för att prova hur det var en gång när det inte fanns tillgång till el. Jag har manglat med barnen ibland och dom har tyckt det varit kul att veva som dom gjorde förr. Den mangel från 90-talet jag haft ett tag nu, tänker jag inte behålla den har blivit utkonkurerad av den nya-gamla mangeln. 

Länge leve mangeln en oersättlig "slätstrykare"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar